El Museu d’Art Jaume Morera augmenta la seva col·lecció gràcies a les donacions

Ton Sirera: Lleida (el Segrià), c. 1968 © Arxiu Ton SIrera, Lleida

Ton Sirera: Lleida (el Segrià), c. 1968 © Arxiu Ton SIrera, Lleida

El Museu d’Art Jaume Morera ha incrementat darrerament les seves col·leccions gràcies a diverses donacions d’obra dels artistes Ton Sirera, Albert Bayona i Neus Buira. Aquestes donacions suposen l’ingrés de 29 obres, les quals se sumen al total de 3.568 peces que actualment formen part de la col·lecció del Museu. Aquestes donacions han estat realitzades de forma totalment desinteressada pels propis autors o els seus hereus i permeten al Museu poder completar el conjunt d’obra que ja diposava d’aquests artistes, de manera que a la vegada també possibiliten poder ampliar la mirada sobre les seves respectives trajectòries. En aquest sentit, les donacions ajuden a fer créixer les col·leccions de l’institució en un moment en què, com a conseqüència de la crisi, els recursos destinats a la compra d’obra són molt escassos. De fet, les donacions sempre han estat la font d’ingrés més habitual del Museu. També cal apuntar que l’aportació desinteressada d’obres per al fons esdevé sempre una gran notícia ja que permet ampliar les col·leccions artístiques de la ciutat a partir del reconeixement de la funció patrimonial del Museu i del seu compromís amb la difusió de la creació artística.

En primer lloc, Pere Sirera, fill del fotògraf Ton Sirera ha fet donació d’una còpia d’una pel·lícula (El Balcó, 1961, 8 mm, color.) i quinze fotografies del seu pare Ton Sirera (Barcelona, 1911 – Lleida, 1975): quatre imatges de Lleida (còpies d’època), significatives del paper de Ton Sirera com a cronista d’uns temps i una època de la ciutat, i onze fotografies (còpies posteriors ) de la sèrie Catalunya Visió, projecte editorial que el fotògraf lleidatà va dur a terme conjuntament amb l’escriptor Josep Vallverdú.

Per altra banda, Albert Bayona (Lleida, 1954) ha fet donació de quatre dels seus treballs en el camp de l’audiovisual:

  1. Case, 2006. Un enregistrament sonor fet per l’artista l’any 1989 serveix de base per a crear el ritme de les imatges que integren la peça, petits “flashos” de temes del nostre temps: La immigració, la solitud, l’envelliment, la incomunicació o la por.
  2. Monday to Friday, 2008. Un audiovisual sobre l’alteració del medi ambient i la intervenció humana en el paisatge mitjançant elements aliens, recreats per tècniques digitals que incrementen la incoherència de les escenes, filmades en entorns degradats buscats a tal efecte i no per això menys normals i quotidians. Cinc histories conceptualment unificades en el seu desenllaç, ubicades irònicament en els cinc dies feiners de la setmana.
  3. Nuit d’été. Projecció per a un espai confinat, 2010. Una video-instal·lació projectada en un espai tancat i fosc que mostra, en una única escena, un hàbitat hàbilment recreat que, gràcies a una il·luminació adequada, deixa entreveure l’exterior i l’interior d’una casa projectats sobre una cortina. El so creat artificialment ambienta l’escena amb els sorolls característics d’una nit cálida.
  4. Las saladas, 2012. Un projecte audiovisual en format de document que recull la singularitat d’un paisatge al bell mig del desert de Los Monegros. Las Saladas de Bujaraloz-Sástago són d’una bellesa difícil de descriure, amb un ecosistema únic que guarda secrets que queden protegits per l’adversitat climatològica sempre desfavorable per al visitant
Albert Bayona: Las saladas, 2012

Albert Bayona: Las saladas, 2012

Finalment, Neus Buira (Lleida, 1967), ha fet donació dels negatius originals de la seva sèrie Retrats (1993), nou fotografies de bustos masculins i femenins presentats a Lleida l’any 1994 en el marc de l’exposició “Missatges xifrats”.

Neus Buira: Yurg / Retrat IV, 1993

Neus Buira: Yurg / Retrat IV, 1993

Els retrats emfatitzen la ingravidesa del nu a partir de la blancor de l’anatomia i el gest translúcid dels cossos representats, i on destaca per sobre de tot l’entorn humà de l’artista —els rostres pertanyen a persones joves, a amics d’edat propera a la seva — i el fons blanc. Els positius de les sis primeres peces que conformen aquesta sèrie ja pertanyen a la Col·lecció del Museu d’Art Jaume Morera des de l’any 1996. Els tres restants són propietat de l’Institut Municipal de Museus de Reus i formen part dels fons del Museu de Reus.  Aquesta donació permetrà recuperar i positivar novament qualsevol d’aquestes obres i, alhora, completar la sèrie a partir d’un nou positivat dels tres negatius restants, ja que l’artista lleidatana inclou a la donació la transmissió, a títol gratuït, de tots els drets de reproducció, propietat i possessió d’aquests negatius a perpetuïtat.

El contracte de donació inclou, també, el negatiu original de la peça Biblioteca (2000), una reproducció fotogràfica a mida real de la pròpia biblioteca de l’artista,  que va formar part de la  instal·lació <> que Neus Buira va presentar l’any 2000 a l’exposició INTER/ZONA [Arts visuals i creació contemporània a Barcelona] al Palau de la Virreina.

____________________

Tags: , , , , ,

Leave a Reply