Jornades de Conservació Preventiva al Museu Marítim de Barcelona

Assistència a les “I Jornades de Conservació Preventiva: La conservació preventiva, una responsabilitat compartida”

Els passats dies 8 i 9 de juny, la restauradora del museu, Imma Bové, i un servidor varem assistir  a aquestes jornades organitzades pel Museu Marítim de Barcelona. Molt bé, la veritat: dos dies intensos de debat i anàlisi sobre una qüestió, la de la conservació preventiva, que, poc a poc, s’està convertint en un dels eixos principals pel que fa a la gestió de les col·leccions pròpies dels museus.

El primer dia, 8 de juny, dues sessions introductòries a tall de conscienciació general a càrrec de Sílvia Noguer (MACBA) i de Mireia Mestre (MNAC) i ja, de ple, entrant en matèria. De la resta de ponències, agrupades al voltant de dos grans temes: “Conservació preventiva en els espais de reserva” i “Seguretat i plans d`’emergència” destacar, per sobre de tot, la Pep Parer, fotògraf i assessor en conservació de fons fotogràfics sobre un tema, el de la conservació preventiva i protocols en fons fotogràfics, que afecta directament al nostre museu, i la d’Ainhoa  Sanz (Museu Guggenheim de Bilbao). Llàstima que, per culpa de l’anterior ponent, Anna Martín (Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments de la Generalitat) que ens castigà en excés durant més d’una hora amb un dels grans temes recurrents quan es parla de la seguretat del patrimoni, el tema dels incendis, el temps se li va tirar a sobre i el final va resultar una mica apressat.

El segon dia, 9 de juny, a primera hora un dels clàssics de la conservació, Benoît de Tapol (MNAC) enlluernant a la sala  amb una més que acurada disquisició sobre el control del clima i de la pol·lució al voltant de les col·leccions, i emfatitzant una sorprenent afirmació que subratllava la necessitat de ser menys estrictes alhora d’establir els paràmetres ideals de “Temperatura” i “Humitat relativa”, tenint en compte la ciutat on es troba la col·lecció i els seus estàndards climàtics (tot plegat, cara a millorar i optimitzar els propis recursos energètics). Més que interessant, revelador!… Al seu darrera, destacar uns, si més no, importants (pel fet de posar-los sobre la taula)  intents de delimitar tot un seguit de protocols estàndard per a la manipulació i préstecs d’obra per part de Gemma Valls (Arxiu Històric de Barcelona), Maria Dolors Jurado (Museu Marítim de Barcelona), Miguel Manterola (Manterola División de Arte SA) i Neus Moyano (MACBA). El millor les conclusions finals sorgides a partir del torn de precs i preguntes on, com no podia ser d’una altra manera en tractar el tema dels préstec d’obres i la seva conservació, va sortir a la palestra la utilització i funcionalitat en la matèria del programari Museu Plus… Quin clàssic!

Francesc Gabarrell

____________________.

Tags: , ,

Leave a Reply